Isnin, 6 Mei 2013

RENUNGAN UNTUK PARTI PEMERINTAH

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Finally the war is end. BN is won in this GE-13.


Kemenangan yang di peroleh BN sebenarnya bukan satu perkara yang membanggakan. Sepatutnya Najib sebagai Perdana Menteri yang menerima mandat kali pertama daripada rakyat patut gusar dengan keputusan tersebut. Jangan terlalu bangga dapat menawan Kedah tetapi risaukan tentang kelebihan hanya 22 kerusi kerusi di Parlimen dan kehilangan 69 kerusi DUN wajar diambil perhatian. Tidak mustahil Najib akan menerima nasib yang sama seperti Tun Abdullah. BN hanya menguasai Kerajaan Pusat dan sebahagian Negeri hanya kemenangan secara zahir tetapi secara moralnya PR menang PRU-13 kali ini kerana PR mampu menambah ahlinya 7 orang didalam Parlimen dan merampas dan mempertahankan sebanyak 230 kerusi dengan penambahan 71. AWAS!!! Ini merupakan gelombang kebangkitan rakyat secara sopan bukan seperti di negara Arab.


Kalau kita melihat trend pola pengundian terutama di 7 kerusi yang ditandingi BN kalah kepada PR, majoriti penduduknya adalah cina. Najib mempertaruhkan 2 orang Menteri Besar untuk kerusi Parlimen iaitu


LOKASI BERTANDING
CALON BN
CALON PR
KEPUTUSAN
GELANG PATAH
(JOHOR)
 DATUK SERI ABDUL GHANI OTHMAN
UNDI : 39522 
 LIM KIT SIANG
UNDI : 54284
PR MENANG
BUKIT KATIL
(MELAKA)














DATUK SERI ALI RUSTAM

UNDI : 40720

SHAMSUL ISKANDAR
UNDI : 46167
PR MENANG

Sepatutnya bagi BN ini patut dirisaukan . Kenapa? Menteri Besar yang bertanding juga boleh kalah bila bertanding di peringkat Parlimen. Malah kerisauan ini patut bertambah dengan kekalahan 4 orang menteri kabinet iaitu . 

1. Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha
2. Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin
3. Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Chor Chee Heung
4.Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi Tan Sri Benard Giluk Dompok.

Kekalahan ini amat merbahaya kerana ini tanda penolakkan rakyat.

Manakala bagi Presiden MIC, Datuk Seri G. Palanieval dengan kelebihan hanya 462 undi juga amat membimbangkan. Undi kaum india amat penting bagi MIC kerana suara mereka diperlukan di peringkat tertinggi.

Begitu juga dengan MCA yang mewakili suara masyarakat Cina yang mana sokongan rakyat terhadap mereka kian luntur. Mereka lebih mengharapkan DAP dalam melindungi hak mereka. Keputusan MCA yang paling teruk adalah di Negeri Sembilan. Usaha harus dipertingkatkan dalam memenagi hati rakyat untuk PRU seterusnya

Manakala bagi Gerakan yang diketuai Kho Su Kun, seperti yang diramal, Pulau Pinang amat mustahil untuk dirampas kembali dari DAP. Masyarakat Cina lebih menyenangi dasar-dasar DAP di Pulau Mutiara tersebut. Gerakan terutamanya cuba tingkatkan usaha untuk menyakini rakyat Penang untuk menolak DAP dalam PRU seterusnya.

Kepada ahli-ahli komponen BN, lakukan Transformasi Politik dalaman, singkirkan parasit, rancangkan lebih banyak program yang bermanfaat kepada rakyat jika mahu kekal berkuasa. Jika tidak, nasihatkan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk tinggalkan Seri Perdana, kemas Pejabat Perdana Menteri secara sukarela daripada rakyat sendiri bangkit menentang secara terang-terangan.

Kepada Najib, lantiklah bakal, Menteri Kabinet yang berwibawa, berwawasan, bertanggungjawab kepada amanah rakyat agar transformasi yang kamu inginkan tercapai. Mandat yang diberikan rakyat kepada kamu hanya kelebihan 22 kerusi Parlimen. Jangan terlalu bongkak dengan kuasa rakyat. Ingatlah PEMIMPIN adalah HAMBA kepada RAKYAT. RAJA sebenar adalah RAKYAT bukan sultan yang sedang bertakhta di istana mewah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan