Khamis, 2 Mei 2013

Terima Kasih US




Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Pada masa kini, kuasa polis dunia dipegang oleh US yang diketuai oleh Presiden Barack Obama dengan bantuan Kesatuan Eropah dan PBB. Sibuk Obama di White House menguruskan urusan keselamatan dunia terutama di negara-negara arab. Terima kasih kepada Presiden Obama dan White House atas masalah di negara-negara Arab. Persoalannya, mengapakah obama terlalu sibuk dengan negara luar??? Adakah US dah cukup perfect untuk dijadikan role model??? Dan apakah ancaman sebenar US pada kali ini???

PERSOALAN 1 : MENGAPAKAH US SIBUK DENGAN NEGARA-NEGARA ARAB???

Penglibatan US dalam isu-isu politik, ekonomi dan sosial negara-negara arab secara langsung untuk abad 21 bermula selepas serangan WTC 11 September. US menuduh Afghanistan yg didalangi Al-Qaeda dan Osama Bin Laden yg mengancam keselamatan US. Tuduhan melulu ini dibuat Presiden George W. Bush ketika itu selepas beberapa jam serangan. Serangan keatas Afghanistan dilakukan. Al-Qaeda digulingkan dan Presiden Hamid Karzai diangkat melalui Pilihan Raya Afghanistan. Seterusnya White House menjatuhkan Saddam Hussein dan menghukum gantung pada 1 Hari Raya Aidil Adha. Seterusnya Arab Spring berlaku bermula dengan Tunisia, Mesir, Libya dan kini Syria.

Melalui Arab Spring, White House hanya membantu rakyat tempatan menjatuhkan pemimpin-pemimpin yang kuat mengkritik dasar White House seperti Presiden Libya, Muammar Gaddafi dan Presiden Bashar Al-Assad, Syria. Dengan menjatuhkan Muammar Gaddafi, US dapat meletakkan pemimpin yang mampu di pengaruhinya untuk mencengkam minyak, emas dan sumber-sumber mineral Libya. Ini menguntungkan  US yang kini berada dalam kegawatan ekonomi. Sebenarnya inilah tujuan utama US menguasai Afghanistan, Iraq dan Libya.

Negara-negara arab merupakan negara-negara yang menguasai lombong-lombong minyak dan emas dunia. Menguasai negara-negara pengeluar minyak bermakna menguasai ekonomi dan harga minyak dunia. Inilah yang cuba dilaksanakan US semenjak berkurun lama. Bagi negara-negara araba yang US tidak mampu menguasai mindanya seperti Raja Jordan dan Raja Arab Saudi, maka kuasa ketenteraan perlua digunakan demi mengukuhkan kuasa US sebagai Polis Dunia dan Pemegang Amanah Pentadbiran Dunia. Memang dasar negara Uncle Sam ini tidak mampu diubah walaupun Parti Republikan atau Demokrat menguasai White House. Siapa pun Presiden US dan dari parti mana dasar luar AS tetap sama iaitu MENGAWAL EKONOMI DAN POLITIK DUNIA.

p/s : persoalan seterusnya akan disambung kemudian....








Tiada ulasan:

Catat Ulasan