Khamis, 31 Mei 2012

HEBAT SANGATKAH AL-ASSAD???







Sememangnya 'sukar' untuk mentafsir mahupun 'analisis' situasi 'politik- kuasa' di Syria pada masa ini; 'analisis' baik membabitkan 'sudut pandang' kedudukan 'semasa' legasi 40 tahun keluarga Assad (yakni kelas pemerintah 'minoriti' suku Alawi) dan kondisi semasa puak penentang rejim yang terdiri daripada kalangan rakyat Syria- fahaman Sunni (yakni majoriti yang mewakili populasi rakyat Syria)- yang 'BERPECAH'. 'Sangkut- paut' dengan perkara/isu yang diulas ringkas sebentar tadi- yakni isu 'dominasi' Alawi; isu pengaruh Hezbollah, Hamas, apatah lagi, isu 'dominasi' atau 'kebangkitan' kuasa pengaruh Iran- tuduhan 'ancaman' 'the regional threat' pengawal revolusi Iran yang digeruni negara sekutu AS mahupun negara- negara monarki Arab (pakatan GCC- Gulf Cooperation Council)- isu 'ancaman- the regional threat' diperhatikan bukanlah isu 'pokok' yang mengugat dan memberikan 'tekanan' kepada rejim Assad; isu Iran/Hezbollah mahupun isu 'regional security threat' adalah isu 'berlanjutan', tapi, isu 'Assad- the minority ruling class' juga merupakan isu 'berlanjutan' sejak 4 dekad penguasaan keluarga Assad- suku Alawi.

Politik- kuasa dan Kebangkitan Arab: PENEKANAN yang cuba dihuraikan oleh BIG membabitkan krisis 'semasa' di Syria dan rejim keluarga Assad adalah menjelaskan 'pertembungan' atau 'clash' antara dua isu; isu pergelutan 'politik- kuasa' Syria dan 'wind of CHANGE'- Arabs Uprising 2011, yakni tumbangnya rejim 20- 30 tahun, apatah lagi, isu Syria- 'politik- kuasa' minoriti keatas majoriti Sunni dan '40 tahun' penguasaan rejim 'keluarga' Assad. Oleh itu, perkara pokok yang 'perlu' difahami adalah 'jika ingin menghapuskan 'dominasi' pengaruh pengawal Revolusi Iran/Republik Islam Iran mahupun Hezbollah, maka, 'dominasi' 10 peratus Alawi atau 40 tahun rejim Assad yang 'perlu' ditumbangkan terlebih dahulu.


'Dominasi' 40 tahun keluarga Assad: Hal ini menunjukkan 'the Syrian Uprising' bukanlah semata- mata membabitkan konflik dominasi- militari yakni pertembungan agenda perluasan pengaruh 'kuasa hegemoni'- antara Pentagon dengan pakatan 'anti- Rumah Putih/CIA/Pentagon hegemoni' tetapi 'lebih' menumpukan pada isu penguasaan keluarga Assad dan dominasi Alawi dalam arena 'politik- kuasa- militari' syria. Umum ketahui, suku Alawi ialah suku berfahaman yang berakar umbi (cabang dari) fahaman Syiah dan penguasaan Alawi di Syria telah diterjemahkan melalui penguasaan keluarga selama 40 tahun (termasuklah penguasaan Bashar Al- Assad selama 11 tahun semenjak Julai 2000 sehingga ke masa ini menggantikan Hafez) akan tetapi, penguasaan keluarga Assad ialah 'the ruling minority'- yakni berdasarkan jumlah populasi suku Alawi- 10 peratus berbanding 70 peratus suku Sunni- majoriti, populasi di Syria. YA...Rejim Syria tidak mampu mengelak 'wind of CHANGE' di Asia Barat, rakyat Syria juga memerhatikan kejatuhan rejim Ben Ali (Tunisia) dan rejim Mubarak (Mesir) dan 'wind of CHANGE' sedang melanda Sanaa (Yaman- rejim Ali Abdullah Saleh) dan Tripoli, tetapi, 'BEZAnya' pemberontak di Timur Libya- Benghazi/Misrata mendapat bantuan AS- NATO, namun begitu, Muammar Gaddafi tetap 'KEBAL' dan AU (Kesatuan Afrika) masih memayungi Gaddafi dari hujan peluru berpandu 'tomahawk', inilah sikap 'double standard' AS- NATO, 'BEZA' antara sekutu dan musuh politik.


'Masih Jauh'; Setakat ini 'masih jauh' untuk menjangkakan bahawa rejim Assad mahupun dominasi 11 tahun Bashar Al- Assad akan 'tumbang' dalam masa terdekat walaupun protes 'berdarah' telahpun memasuki wilayah kota Damsyik, hal ini merujuk pada penguasaan badan keselamatan kerana 'badan keselamatan/ pertahanan' adalah 'kunci survival' kepada rejim Assad dan rejim Assad masih 'kukuh' kerana sokongan atau kesetiaan pasukan polis, tentera apatah lagi anggota perisikan- dianggarkan 140 ribu anggota tentera 'professional' ialah suku Alawi daripada 200 ribu bilangan anggota, malahan, pasukan 'Republican Guard'dikawal sepenuhnya oleh adik Bashar- Al -Assad, Maher Al- Assad; sekaligus menunjukkan dominasi Assad- Alawi. Jika dinilai semula, punca 'kejatuhan' Ben Ali dan Mubarak kerana 'desakan tentera' dan hasilnya yakni pasca- rejim, Tunisia ditadbir sementara oleh tentera dan Mesir masih lagi dikawal oleh Jeneral Tantawi. Perkara yang dapat disimpul adalah rejim yang masih ingin 'survive' amat memerlukan kesetiaan 'tentera'.


Memang tidak 'menolak', para penentang rejim yang 'radikal' 'kebarangkalian' juga dibekalkan senjata, malahan, 'ada' sumber yang melaporkan senjata diseludup melalui sempadan Syria- Lubnan dan hal ini juga tidak 'menolak' peranan pihak luar (lebih cenderung merujuk kepada peranan Arab Saudi) dalam misi menyokong 'protesters' menumbangkan rejim. Hal ini kebarangkalian monarki keluarga Saud yang berwaspada dengan tempias Revolusi Islam 1979 dan perkembangan pengaruh Iran pasca- kejatuhan Shah, tambahan pula, kebangkitan Arab yang semakin meluas, ini melibatkan soal survival monarki Arab Saudi, maka, hal ini mendorong Arab Saudi secara rahsia membantu penentang rejim.  Rejim Assad yang condong ke arah Iran, hal ini mengukuhkan lagi faktor 'mengapa'  ada campur tangan 'rahsia' kuasa- kuasa asing. Umum ketahui, tekanan terhadap rejim bukan sekadar daripada jiran serantau mahupun AS, malahan, muktahir ini rejim juga diserang bertubi- tubi oleh  media pro- Barat. Isu 'jual- beli' bekalan senjata melalui 'black market' di Asia Barat bukanlah isu 'baru'- isu 'black market' ini timbul setelah kemuncak 'wind of CHANGE'; ini adalah juga merupakan satu taktik 'momentum'- 'ke hadapan' bagi menumbangkan rejim secara radikal- yakni konflik 'senjata'; memandangkan adalah 'sukar' untuk mendapatkan sokongan pasukan keselamatan dan 'IMPAK' pertembungan pasukan keselamatan dan 'protesters' bersenjata telah mengorbankan ratusan orang awam, tidak terkecuali juga anggota polis dan tentera, manakala, dianggarkan lebih 11 ribu rakyat Syria meninggalkan Syria (wilayah Tel Kalakh/Jisr al- Shughour) menuju ke sempadan Syria- Turki bagi mendapatkan perlindungan.


Gaddafi dan Bashar
'Operation Odessey Dawn' ke- 2; 'angka korban'- 'perlu' difahami bahawa angka 'korban' tentera pro- Assad bukanlah petanda 'kelunturan' dominasi 40 tahun keluarga Assad dan 'kebarangkalian' bagi 'protesters yang ingin menumbangkan Assad beranggapan 'perlunya' Operation Odessey Dawn 'ala Libya' yang ke- 2 yakni AS- UK- NATO 'tomahawking' Damsyik pula selepas Tripoli. Akan tetapi, 'mungkin' ini hanyalah 'plan' tidak menjadi AS- NATO sedangkan sehingga kini NATO masih bergelut antara satu sama lain (baik Obama, Sarkozy, Cameron, Berlusconi mahupun Merkel...Siapa yang patut mengepalai misi di Libya? Atau siapa yang patut menguasai minyak di Libya?)- Masih belum 'ada' jawapannya dan NATO masih 'GAGAL' memecahkan tembok 'kebal' Gaddafi. Jika 'terus' berhasrat tumbangkan rejim, YA...sememangnya mengambil masa yang lama dan 'masa' itu mungkin boleh disingkatkan jika AS- NATO masuk campur seperti 'cerita di Afghanistan 2001 dan Iraq 2003- era kejatuhan Saddam' tetapi selepas 'beban' di Kabul dan Baghdad, beban baru pula ditanggung oleh AS yakni Tripoli dan Damsyik- jika plan 'menjadi'.

'Lemah'; Gerakan menentang rejim yang bermula sejak Januari/Mac 2011 lalu- kebangkitan yang bermula dari Daraa, Homs, Latakia dan memasuki Damsyik adalah satu gerakan yang 'lemah'; sememangnya 'ada' senjata tetapi tanpa 'latihan' walaupun 'ada' dana- hal yang sama ditunjukkan oleh penentang rejim Gaddafi di sebelah Timur yang berpengkalan masih bergelut di Benghazi/Misrata- Libya, walaupun telah mendapat 'sokongan udara' NATO. Apatah lagi, 'perbandingan' antara 'protesters' yang tidak bersenjata (atau 'heavy arms') vs. pasukan keselamatan. 'LEMAH' juga dari sudut taktikal dan kelengkapan militari dan jika dinilai 'kebarangkalian' 'covert operation- financial aid' oleh NSA/CIA di Syria akan menjadi 'beban' kepada pentadbiran Obama, tatkala, Obama sedang menerima tekanan berterusan daripada anggota Demokrat/Republikan- itupun setelah sedar defisit AS telah mencecah lebih 100 trillion dolar- 'bencana' perang di Afghanistan/Iraq, tambahan pula, 'saingan senyap' senjata moden dengan China- 'menyuap' billion dolar kepada kontraktor pertahanan (DEFCONs) melalui 'defense spending'. Maka, hal ini 'memungkinkan' Uncle Sam 'tomahawking' Damsyik selepas 'gagal di Tripoli; dan 'kebarangkalian' hujan 'tomahawk' bakal menjadi jika Obama mula tercari- cari populariti untuk 'survive' dalam pemilihan 2012 dan menegaskan 'campurtangan di Syria adalah...campurtangan kemanusiaan'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan