Sabtu, 26 Mei 2012

ADAKAH IRAN BERSENDIRIAN DALAM MEMPERTAHANKAN NEGARA DARI PENCEROBOHAN AS???












Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Persidangan nuklear antara kuasa-kuasa besar dunia dengan Iran tidak mempunyai titik penyelesaian. Keputusan muktamad perlu ditetapkan agar masalah nuklear dan perdagangan minyak antara Iran dan negara-negara Kesatuan EU dapat berjalan dengan lancar. Tetapi jika tiada titik noktah adakahIran akan bersendiriaan dalam mempertahankan kedaulatan Negara Syiah daripada diserang oleh AS dan Tentera Bersekutu???


Persoalannya ialah kenapa AS begitu risau dengan program nuklear Iran yang dikatakan untuk kemudahan rakyat sedangkan AS yang merupakan penyimpan tenaga nuklear terbesar dunia tiada siapa yang larang. Ini kerana Iran dibawah pemerintahan Presiden Mahmod Ahmadinejad merupakan singa Parsi yang berani menetang semua dasar-dasar AS yang membinasakan umat Islam seperti beraninya  pemimpin-peminpin yang digulingkang antaranya ialah Presiden Muammar Gaddafi dan Presiden Sddam Hussein. Iran yang kini mempunyai kuasa tentera yang besar di rantau Parsi dan Timur Tengah dikatakan mampu memusnahkan Israel, sekuti kuat AS. Jika Israel dibinasakan maka AS akan kehilang sumber kewangan untuk menjalankan aktiviti ketenteraan. Oleh itu pandangan bahawa Iran layak mempunyai loji nuklear sendiri wajar dilenyapkan dan jika boleh Iran wajib dihapuskan. Dasar AS ialah negara yang pro AS adalah negara baik dan sebaliknya ialah pengganas.

PENGLIBATAN

Masalahnya adakah Iran akan bersendirian jika AS menyerang Iran??? Jawapannya TIDAK. Iran tidak akan bersendirian dalam perang ini. Iran akan mendapat sokongan kuat dari Kerajaan Lebnon, Syria dan Iraq dalam mengatasi masalah ini. Ini kerana semua negara ini adalah pendokong fahaman SYIAH. Mereka sanggup berkorban asalkan Iran dapat dipertahankan.

AS pula akan menggunakan kuasa veto bagimemerangi Iran. Britain, Perancis dan sudah pasti Itali. Bantuan kewangan akan dapat daripada Israel. Tidak dilupakan bantuan Arab Saudi keatas AS. Ini kerana Arab Saudi sebenarnya dikuasai oleh AS sepenuhnya ekonomi mereka. Selain daripada Makkah dan Madinah, AS menguasai sumber ekonomi mereka. Ini kerana untuk membalas budi Tentera Bersekutu dalam menggulingkan Pemerintah Tanah Haram terdahulu dan menaikkan Keluarga Saud, keluarga diraja sekarang.

Namun adakah hanya negara Timur Tengah sahaja yang membantu Iran??? Jawapannya tidak. Ini kerana negara bekas Kesatuan Soviet Union seperti Russia akan melindungi Iran kerana pendirian mereka tetap sama iaitu ANTI-AS. Russia yang selama ini membekalkan bantuan ketenteraan kepada Lebnon semasa penceroboohan Israel dan memberi latihan ketenteraan kepada tentera elit Syria. Dan jangan ketinggalan China dan Korea Utara yang juga sefahaman dengan Russia iaitu komunis akan sehidup semati dalam perjuagan mereka. Jika negara-negara ini terlibat apakah yang bakal berlaku???

KESAN

Kesan yang amat membimbangkan ialah Perang Nuklear. Ini kerana negara-negara yang terlibat mempunyai kekuata nuklear yang amat besar. Jika ini berlaku negara-negara lain akan diancam kemelesetan ekonomi, kadar inflasi dang pengangguran yang tinggi, serta harga tenaga bahan api yang tinggi.

Ini kerana Iran akan menghalang penjualan minyaknya keatas barat dan kesannya kenaikan harga minyak akan tinggi dan mengakibatkan nilai mata wang jatuh. Penglibatan negara-negara maju akan mengakibatkan bajet negara akan tertumpu kepada peperangan dan kesannya syarikat perindutrianyang tidak terlibat dengan ketenteraan tidak mendapat suntikan modal dan seterusnya pekerja akan diberhentikan bagi mengurangkan kos. Kesan semua ini kadar inflasi akan meningkat.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan