Selasa, 22 Mei 2012

AGENDA JAHAT ORIENTALIS MENCEMARI KONSEP PEMERINTAHAN UMAT ISLAM

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Dalam abad 9M. tercetus suatu era pemikiran yang dibawa oleh kaum intelek barat yang dinamakan RATIONALISME. Istilah ini bermakna dari segi hal ehwal agama akal manusia perlu diberi keutamaan, khususnya jika terdapat pertembungan diantara akal dengan agama. Gerakan yang berlandaskan pemikiran atas falsafah 'serba serbi kebendaan' (metarialisme) yang diasaskan Thomas Hobbes (1588-1679) dan Rene Descartes (1596-1650). Falsafah rationalisme ini selaras dengan konsep pengsekularan ilmu, iaitu konsep pemisahan ilmu daripada agaama.

Dalam fahaman sekular, ahli-ahli intelek barat telah meletakkan istilah yang berpegang pada konsep rationalisme di bawah tafsiran akademik yang kemudiannya di guna pakai secara meluas oleh hampir semua negara di dunia yang melaksanakan corak pemerintahan sekular, iaitu pemisahan urusan pentadbiran negara dan pendiddikan dari agama. Kesan dari keseragaman tafsiran sesuata istilah atau konsep yang diletakkan di bawah taraf akademik ini secara langsung telah menolak tafsiran tersebut dari perspektif ajaran agama Islam.


 Hakikatnya banyak istilah atau konsep takrifan akademik yang diterima meluasnya itu amat berbeza dengan tafsiran ajaran agama Islam. Contohnya konsep kejayaan, kemajuan, kebebasan, hak asasi, adil, persamaa, ilmu, pemerintahan dan sebagainya.

Apa yang merbahayanyamengenai tindakanahli-ahli akademik barat menyeragamkan sesuatu istilah dan konsep dari kacamata Islam dengan ditafsirkan oleh mereka ialah, mana-mana konsep yang memerlukan penilaian moral ( tafsiran yahudi dan nasrani ) juga akan ikut diseragamkan berlandaskan pada konsep rationalisme iaitu kebebasan untuk perkembangan identiti individu dan mestilah dengan matlamat untuk membawa manusia kepada kekuatan dan kejayaan.


Maka berikutan darinya istilah dan konsep islam berjaya diselewengkan secara halus sehingga masyarakat dunia khasnya, dan masyarakat Islam yang jahil khususnya akan terikut-ikut dengan penilaian moral yang diseragamkan oleh golongan orientalis itu. Maka istilah kejayaan yang mana islam takrifkan dari perspektif akademik sebagai kejayaan yang berbentuk pencapaian kebendaan, kesihatan, kuasa, darjat dan sebagainya. Kemajuan yang Islam takrifkan sebagi peningkatan bilangan dan kualiti umat Islam dengan matlamat supaya manusia keseluruhannya dapat diselamatkan dari siksaan api neraka yang berkekalan mereka tafsirkan sebagai kmajuan materi, sains dan teknologi. Konsep adil yang Islam takrifkan sebagai meletakkan sesuatu pada tempatnya mereka tafsirkan persamaan hak diantara lelaki dan perempuan. Begitulah juga dengan istilah dan konsep diseragamkan yang menguntungkan Yahudi dan Nasrani, sedangkan tafsiran Islam ditolak. Apabila tafsiran ini di saluti dengan imej akademik ianya memberi gambaran sikap berkecuali yang sudah tentu merupakan satu tipu daya yang cukup licik dari golongan Orintalis



Tiada ulasan:

Catat Ulasan