Selasa, 22 Mei 2012

PENGSEKULURAAN PEMERINTAHAN MENCETUSKAN AGAMA KENEGARAAN


Sejarah membuktikan bahawa sejak berkurun lama manusia telah diperintah oleh golongan raja seperti zaman Sulaiman, Balqis, Ramses dan sehingga sekarang Sultan Hassanal Bolkiah, Ratu Elizabeth II, Ratu Bellatrix dan lain-lain. Lazimnya rakyat akan menganut agama pemerintah mereka seperti England-Kristian, Brunei-Islam dan Thailand-Buddha. Ini benar sekali dengan hadis yang berbunyi

           " Orang ramai mengikut agama raja mereka."

Setelah kedatangan Islam, raja diangkat menjadi khalifah iaitu pewaris nabi dalam urusan umat Islam disamping urusan ukhrawi. Daulah Islamiah yang dipegang oleh raja-raja Islam ini merupakan satu rantaian yang bernaung dibawah Khalifah Islamiah, sebagai ketua atau pusat kesatuan, kekuatan dan perpaduan ummah sejagat. Sitem ini berjaya mengwujudkan semangat persaudaraan Islam sejagat yang ampuh dan padu serat saling mendokong dan menguatkan diantara satu sama lain.

Bagaimanapun dalam dunia barat semenjak 1776M, telah lahir sebuah NEGARA yang memisahkan diri dari naungan sistem pemerintahan monarki buakn islam ( yang didokong oleh pihak gereja yang amat berkuasa ) serta meletakkan ideologi negara yang paling atas dan tertinggi. Sistem perlembagaan yang dinamakan SEKULAR ini merangka konsep pemisahan agama KRISTIAN dari urusan pemerintahan. Mka wujudlah sebuah negara sekular yang pertama, USA.Dalam perlembagaan AS, NEGARALAH merupakan TITIK TOLAK, LANDASAN KERJA DAN MATLAMAT SEGALA SESUATU. Maka lahirlah suatu fahaman bersifat KENEGARAAN, sebuah AGAMA ciptaan manusia. Selepas AS, konsep ini diikuti oleh Perancis (1789M), Rusia (1917M) dan China (1949M).

Dalam waktu yang sama, KAUM MUDA yang berpendiddikan barat di negara islam yang terjajah telah terpesona dan terilham dengan konsep AGAMA KENEGARAAN yang menjadi trend di negara barat. Kaum Muda ini rata-rata berpegang denganprinsip kemodenana barat yang menegaskan bahawa yang baru mestilah lebih baik dari yang dahulu dan manusia akan terus sentiasa menuju kepada keadaan yang lebih baik dari sebelumnya. Kaum Muda inilah yang menjadi pendokong utama gerakan menuntut kemerdekaan dalam negara islam yang terjajah. Dan kepada golongan inilah Barat memberi kemerdekaan ( iaitu tidak dikembalikan kepada keturunan raja yang asal )

Maka negara-negara Islam yang muncul pasca pemerintahan penjajah mula menganut ORDE BARU, iaitu falsafah kenegaraan yang berpaksi kepada semangat nasionalisme. Antara negara yang terlibat ialah Turki, India, Pakistan dan lain-lain. Bagi kerajaan Islam beraja, pihak barat memberikan kemerdekaan dengan syarat kuasa raja dibataskan dengan sempadan politik yang bersifatkan nasionalisme.

Fahaman kenegaraan bawaan penjajah ini bukan sahaja membawa implikasi yang teramat buruk kerana ia membelakangkan Allah dalam pemerintahan, malahan  ia membinasakan jiwa persaudaraan yang melanda ummah pada hari ini. Sebagai contoh, perjuangan membebaskan Al-Quds hari ini hanya dianggap pebebasan Palestin dan bukannya masalah ditangani bersama atas dasar persaudaraan dan agama. Bandingkan keadaan ini dengan situasi zaman Pra penjajah, yang mana dahulu setiap pemerintah negara Islam akan saling memebantu bersama-sama melindungi tanah pemerintah Islam dari dikuasai golongan luar tetapi kini tidak lagi.....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan